Exclusief kijkje in het dagboek van Faraway-tekenaar Maxime Morin

In veel gevallen zie je van een nieuw spel alleen het eindproduct. Waar je als koper weinig van meekrijgt, is wat er achter de schermen allemaal gebeurt voordat een spel daadwerkelijk op de markt komt. Daar komt nu verandering in! De makers van Faraway hebben namelijk exclusieve afbeeldingen beschikbaar gesteld waarin we een goed idee krijgen van het creatieve proces achter het artwork van Faraway. Ook geeft tekenaar Maxime Morin een exclusief kijkje in haar artiestendagboek. 

Op de foto’s hieronder zien we bijvoorbeeld de eerste pentekeningen die uiteindelijk resulteerden in de karakters uit Faraway zoals wij ze nu kennen. Ook zie je het allereerste prototype van Faraway. Dat zag er nog compleet anders uit! In haar dagboek schrijft Maxime: ““In april 2022 werd ik benaderd om de tekeningen te maken voor het spel dat later Faraway zou worden. Destijds heette het nog ‘Reverse Adventure’. Na een ontmoeting met spelauteurs Clément Milker en Benjamin Treilhou, waarin ik ook het prototype te zien kreeg, ben in de eerste schetsen gaan maken. Deze tweekleurige minitekeningen zaten vol opmerkelijke karakters. Hier ontstond de basis van wat later het kenmerkende artwork voor Faraway zou worden. Hoewel de eerste tekeningen met pen zijn gemaakt, wist ik al snel dat ik ook een andere stijl wilde proberen, volledig getekend in Adobe Illustrator.

Zoals je misschien wel hebt opgemerkt, is de pengetekende stijl toch gebleven. Hoe dat komt, schrijft Maxime in de volgende passage: Toen ik mijn ideeën aan Clement en Benjamin presenteerde, kozen zij (zoals verwacht) toch voor de handgetekende uitstraling. Ik liet Illustrator voor wat het was en focuste op de pentekeningen (boven). Een keuze die achteraf gezien absoluut de juiste is geweest. Er volgden veel fases van ontwikkeling en vergaderingen met Clement en Benjamin, waaruit ook een eerste echte cover ontstond. Deze cover bleek onnodig ingewikkeld. We hebben daarna een stap teruggenomen wat het design betreft. We kozen voor een versimpelde versie en eindigen bij de cover die je nu kent. Voor de release hebben we vier covers ontworpen, voor elk bioom één. En ik moet toegeven, het artwork komt op deze manier helemaal tot z’n recht. Tot zover een kort inzicht in het proces, ik ga nu weer proberen mijn high score van 106 te verbeteren!’“

Deze cover waar Maxime over praat zie je hieronder. Evenals het ontstaan van de biomen en de kaarten, die al erg lijken op zoals je het nu kent. Als laatste zie je in de slides hieronder het eindproduct, zoals je het kent. 

Ook van de Nederlandse editie verschijnen bij White Goblin Games begin september 4 versies van de cover. Het spelmateriaal blijft hetzelfde, dus daar hoeft je keuze niet van af te hangen. Het enige wat je hoeft te beslissen is of je gaat voor de rode, blauwe, groene of gele cover. Of misschien toch gewoon allemaal? 😉